Haghiosoritissa
czyli Święte Naczynie Próśb Naszych
Ikona znajduje się w rzymskim klasztorze sióstr dominikanek
na Monte Mario.
Wizerunek ten, według dawnej tradycji podtrzymywanej przez
siostry Dominikanki,
był w Jerozolimie otaczany wielkim kultem jako napisany
przez św. Łukasza Ewangelistę.
Apostołowie, po Zmartwychwstaniu Chrystusa polecili św.
Łukaszowi wykonanie wizerunku Najświętszej Dziewicy Maryi.
Święty Dominik powiedział, że ikona ta doczeka Paruzji.
Około 440 r. ikona była przewieziona z Jerozolimy do
Konstantynopola do bazyliki Calchopratia. W IX w. mnisi greccy chroniąc ikonę
przed obrazoburcami przewieźli ją do Rzymu do kościoła św Agaty in Turi (potem
pod wezwaniem Santa Maria in Tempulo). Papież Sergiusz III zarządził
przeniesienie jej do bazyliki papieskiej św. Jana na Lateranie gdzie znajdowała
się do 28. 11. 1221 r.. Tego dnia, za zgodą papieża Honoriusza , św. Dominik
przeniósł ją do kościoła i klasztoru dominikańskiego San Sisto i została
ogłoszona Patronką Wszystkich Klasztorów Rzymu. Znajdowała się tam do 1527
roku.
Podczas splądrowania Rzymu przez wojska Karola V (sacco di
Roma) siostry, uciekając z klasztoru ukryły ikonę w jednej z cel. Po pierwszej
fali rebelii wróciły po nią- była nietknięta w gruzach klasztoru. W 1575 r.
ikona została przeniesiona z pałacu kardynała Colonna, tymczasowej
siedziby sióstr, do nowego kościoła i
klasztoru pw. Świętych Dominika i
Sykstusa w Rzymie. Koronacji ikony dokonał Papież Urban VIII w 1641 r. na
Watykanie.
W 1931r. Mussolini, tworząc siedzibę rządu włoskiego na
Kwirynale (klasztor sióstr znajdował się, na Magnapoli w pobliżu Kwirynału)
zadecydował o likwidacji klasztoru i przeniesieniu sióstr do nowej siedziby
przy oratorium dominikańskim na Monte Mario. Tam ikona znajduje się do dziś.
Jej święto obchodzi się w Rzymie 27 czerwca.
Według tradycji chrześcijańskiej z ikoną tą związane są dwie
modlitwy:
Pod Twoją obronę i Regina coeli laetare (Królowo Nieba wesel
się)
jak też współcześnie napisany przez Księdza Prałata Józefa Romana Maja
i oprawiony muzycznie przez Marcina Abijskiego „Akatyst do Przenajświętszej Bogarodzicy"*
jak też współcześnie napisany przez Księdza Prałata Józefa Romana Maja
i oprawiony muzycznie przez Marcina Abijskiego „Akatyst do Przenajświętszej Bogarodzicy"*
Przedstawienie nazywane jest również: Madonna św. Łukasza, Madonna
z Wieczernika, Orędowniczka, Dziewica Pośredniczka, Mistrzyni
Dziewic.
Według tradycji ruskiej ikona jest zwana Rimskaja i iz
Lidy ( Lida -miasto w którym św. Łukasz namalował wizerunek Maryi)
Kopia ikony znajduje się w kościele św. Katarzyny na
Służewie w Warszawie
Proboszcz kościoła, ks. prałat Józef Roman Maj zaświadcza, że
swoje życie zawdzięcza tej ikonie:
„Nie chciałem, żeby poszła na marne zgoda na wykonanie kopii
ikony i odwołałem mój wyjazd z Panem Prezydentem Kaczyńskim....(dnia 10.
kwietnia 2010 r.).
Dlatego żyję, że zająłem się tą ikoną.”
*Akatyst jest hymnem liturgicznym na cześć Matki Bożej, ale też może być ku czci Pana Jezusa oraz świętych, zwłaszcza męczenników. Nazwa pochodzi z greckiego ακάθιστόσ = ά-nie lub zaprzeczenie, κάθιδεν-siedzieć. Akatysty są śpiewane na stojąco. Akatyst składa się z mniejszych form poezji liturgicznej - ikosów i kondakionów (zazwyczaj 13 kondakionów i 12 ikosów). Pierwszy Akatyst był hymnem ku czci Bogurodzicy. Stąd nazwa "hymn maryjny" . Akatyst zawsze wykonywany jest w tradycyjnym rycie. Przeważnie wykonuje się go tak, że w ikosach tropariony są śpiewane solo, przez kantora, natomiast pozdrowienia i refren śpiewa chór. W kondakionach troparion wraz z refrenem śpiewa kantor, zaś po zakończeniu chór trzykrotnie powtarza refren. Treść Akatystu można podzielić na dwie części: w pierwszej przedstawione są sceny z życia Maryi od Zwiastowania do Ofiarowania Jezusa w świątyni, w drugiej jest rozważana Boska i ludzka natura Chrystusa oraz dziewictwo Maryi- Bogurodzicy z akcentem na to, że rozum ludzki nie jest w stanie tego ogarnąć. Akatyst przeżywa obecnie swój renesans. Za twórcę Akatystu uważa się świętego Romana Melodosa.
*Akatyst jest hymnem liturgicznym na cześć Matki Bożej, ale też może być ku czci Pana Jezusa oraz świętych, zwłaszcza męczenników. Nazwa pochodzi z greckiego ακάθιστόσ = ά-nie lub zaprzeczenie, κάθιδεν-siedzieć. Akatysty są śpiewane na stojąco. Akatyst składa się z mniejszych form poezji liturgicznej - ikosów i kondakionów (zazwyczaj 13 kondakionów i 12 ikosów). Pierwszy Akatyst był hymnem ku czci Bogurodzicy. Stąd nazwa "hymn maryjny" . Akatyst zawsze wykonywany jest w tradycyjnym rycie. Przeważnie wykonuje się go tak, że w ikosach tropariony są śpiewane solo, przez kantora, natomiast pozdrowienia i refren śpiewa chór. W kondakionach troparion wraz z refrenem śpiewa kantor, zaś po zakończeniu chór trzykrotnie powtarza refren. Treść Akatystu można podzielić na dwie części: w pierwszej przedstawione są sceny z życia Maryi od Zwiastowania do Ofiarowania Jezusa w świątyni, w drugiej jest rozważana Boska i ludzka natura Chrystusa oraz dziewictwo Maryi- Bogurodzicy z akcentem na to, że rozum ludzki nie jest w stanie tego ogarnąć. Akatyst przeżywa obecnie swój renesans. Za twórcę Akatystu uważa się świętego Romana Melodosa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz