do czytania, do pisania, słowem do dzielenia się swoją twórczością.
Poniższy artykuł został napisany przez Katarzynę Ignaczak:
IKONA
PRZEMIENIENIA PAŃSKIEGO
na podstawie
wykładu Ojca Aleksandra Jacyniaka SJ wygłoszonego
na inauguracji roku dnia 3 października 2012
na inauguracji roku dnia 3 października 2012
Zaczynamy nasz
rok nauki i pracy właśnie od omawiania tej ikony, od Ikony Przemienienia
Pańskiego, ponieważ jest ona ważna dla
każdego ikonopisa , ważne jest aby światło z Góry Tabor wstępowało na
ikonopisa.
W kościele
katolickim święto Przemienienia Pańskiego obchodzimy dwa razy : 6.08 i w
Wielkim Poście ( ponieważ na horyzoncie pojawia się Golgota). Prawosławni obchodzą to święto 19.08.
Oryginał ikony
Teofana Greka możemy zobaczyć w Moskwie w Galerii Trietiakowskiej.
Ikona Przemienia
Pańskiego Teofana Greka pochodzi z Xv w. imię
Teofan oznacza – objawiający Boga, a Grek dlatego, ze przybył z Krety.
Chrystus
w centrum
Eliasz( postać
starsza) Mojżesz
( ma księgę lub zwój)
Piotr
Jakub
Jan
Ikona przedstwia:
1.
Misterium
Chrystusa, Jego objawienie się jako Syna Człowieczego, jest to misterium Jego
Chwały.
2.
Największy
moment otoczenia Go Chwałą.
3.
Wskazuje na
inną górę – górę krzyża.
4.
Zapowiedź
Zmartwychwstania.
5.
Zaproszenie
do świadczenia o mocy Taboru.
6.
Zaproszenie
do trwania przy Bogu, przemiana w człowieka kontemplacyjnego.
7.
Wejście na
górę jako duchowy wzrost człowieka ( stąd Wejście na Górę Karmel Jana od
Krzyża)
8.
Ikona
przedstawia dwa światy: niebiański (
Chrystus, Eliasz i Mojżesz) oraz ziemski ( Piotr, Jakub i Jan)
9.
Chrystus na
ikonie jest figurą centralną, Jego wzrok jest skierowany w naszą stronę,
błogosławi ( układ palców prawej ręki) ciągle , bo Jego przyjście jest ciągłym
błogosławieństwem. Otoczony jest światłem, bo jest Bogiem. „ A odzienie Jego
zajaśniało” (fragment z
Pisma). Krąg światła oznacza : bóstwo, chwałę, nieskończoność). Chrystus staje się nowym słońcem. Bóstwo Jezusa
ukazane jest w sposób osobowy, jest konkretnym człowiekiem będącym wsród nas.
10.
Promienie
wokół Chrystusa tworzą dwa trójkąty: trójkąt skierowany do góry oznacza
przebóstwienie natury ludzkiej, natomiast skierowany do dołu oznacza, ze Bóg
przybliża się do ziemi.
11.
Ikona jest
przedstawieniem trynitarnym: Bóg Ojciec : „ To jest mój syn umiłowany”,
Chrystus, Duch Święty( obłok w kręgu światła osłaniający Jezusa).
12.
Dlaczego na
ikonie pojawia się Eliasz i Mojżesz, i dlaczego skłaniają się do Chrystusa?
Eliasz przedstawia starotestamentalne proroctwa, a Mojżesz starotestamentalne
prawo – jako ekspresja bożej miłości, jaką Bóg obdarza człowieka. Ich skłon oznacza że Jezus jest apogeum całego objawienia.
13.
W dolnej
części ikony widzimy apostołów :
Piotra, Jana i Jakuba. Jezus
przmieniając się w ich obecności przygotowuje do swojej męki.
14.
Postawa
apostołów : - jeżeli człowiek spotyka się z Bożym światłem, to ono go oślepia.
Różnią się postawami. Piotr jest przerażony i
zachwycony, mówi : postawmy tu 3 namioty…. Chodzi o to, że Jezus
przyprowadzając apostołów na górę, ale także nas, chce, abyśmy czegoś tu
doświadczyli i mocą tego doświadczenia
żyli.
15.
Po lewej
stronie przedstawienia zauważamy ( na ikonie
Teofana Greka) postacie wchodzące na górę Tabor – to Jezus prowadzi
apostołów. Z prawej strony widzimy jak schodzą z góry- Jezus zawsze prowadzi.
16.
Eliasz –
góra Karmel; Chrystus- góra Tabor,
Mojżesz – góra Synaj. Góry te w rzeczywistości są oddalone od siebie, ale na
ikonie przekracza się czas, przestrzeń geograficzną, ikona nie jest ilustracją
wydarzenia, ikona przestawia sens wydarzenia.
Modlitwa ikony ma 7 etapów:
Najpierw ważne jest , aby się wyciszyć…
1.
Wejść z Jezusem na Górę Tabor, tak jak uczniowie.
Zobaczyć, gdzie jestem teraz: od jakich problemów, pragnień, chce mnie
odciągnąć Jezus. Poczujmy trud wspinaczki- wcale nie musi być lepiej.
2.
Spróbuj
sycić się rozległością horyzontów , aż po wieczność! Z tej wysokości mała może
się wydawać moja ziemia – moje problemy….. Mogę wtedy zobaczyć moje życie w
odpowiednich kategoriach. Chodzi o
spojrzenie z horyzontu, gdy przygniata mnie jakiś problem, to warto skupić się
na tym ,że pełnia życia( wiecznego) zaczyna się dopiero po śmierci.
3.
Wsłuchaj się w postawę Piotra : 3 namioty, a Jezus na
to mówi, ze nie będziemy tu stawiać żadnego namiotu. Abyś tu czegoś
doświadczył, i mógł mocą tego żyć.
4.
Trwać z
Jezusem na modlitwie. Pominąć to wszystko, co dzieje się wokół. Prosić, aby
przedstawił nas Ojcu.
5.
Chodzi o to,
aby patrzeć na inne osoby i wchodzić z nimi w komunię, więź, aby rozmawiać z
nimi
6.
Słuchać słów
Jezusa i kontemplować Go, zwłaszcza
Jego twarz!!!!! Pozostawać z samym Jezusem. Sam na sam.
7.
Schodzić z
Góry Tabor i kontemplować z Nim każdy dzień. Powracając do mojego świata mogę z
goryczą zauważyć, że świat się nie zmienił. To nie świat ma się zmienić, ale
ja. Jak mógłbym te problemy zagospodarować = rozwiązać, optymalnie z Jezusem.
Czas kontemplacji może być czasem prośby, aby na mnie wstępowało światło ikony.
Katarzyna
Ignaczak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz