piątek, 21 września 2012

Oddychać Imieniem



Kontemplacja ikony to przede wszystkim akt modlitewny, w którym uchwycenie sensu piękna przechodzi w uchwycenie piękna sensu, a w tym procesie człowiek wewnętrzny rośnie, natomiast zewnętrzny maleje.


Przepływ godzin, prawie niezauważalny, lecz pozostawiający po sobie poczucie utraty lub zaniedbania, albo wywołuje rozpacz, albo jest drabiną do wieczności. Ta niewielka ilość czasu w naszych rękach topi się, zanim cokolwiek z niego ulepimy. Na naszych oczach mężczyźni i kobiety, ich młodość i świetność popadają w zapomnienie. Są jednak takie godziny, które giną, i takie, które włączają się w wieczność. Modlitwa jest tyglem, w którym powstaje odlew czasu na podobieństwo wieczności. Człowiek powierza Bogu swój czas w skrytości każdego słowa. Namaszczone modlitwą, jego myśli i czyny nie pogrążają się w nicość, lecz zlewają się z nieskończoną wiedzą wszechogarniającego Boga. Powierzmy nasze myśli Temu,
 kto obdarował nas pochodem dni, aby życie w nas trwało.
Abraham Joshua Heschel, Człowiek szukający Boga, s. 54.


Ty zaś, gdy chcesz się modlić, wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi i módl się do Ojca twego,
który jest w ukryciu.




                                                                    Mt 6, 6

Oddychać Imieniem - Modlitwa Jezusowa
"Jezusie, Synu Dawida, ulituj się nade mną!” (Mk 10,47b)

Koronka do Bożego Miłosierdzia
Różaniec psałterz Maryi
Źródła Tajemnic różańcowych

 
Modlitwa św. Efrema:
Jest to najbardziej znana w Kościele prawosławnym modlitwa do Ducha Świętego.
Nigdy bez jej odmówienia nie przystępuje się do ważnych czynności czy to w kościele,
czy w życiu pozakościelnym. W kościele jest ona także wprowadzeniem 
do każdej innej modlitwy, bowiem każda prawdziwa modlitwa 
przepojona jest tchnieniem Ducha Świętego.

Królu Niebieski, Pocieszycielu,
Duchu Prawdy,
Ty, który wszędzie jesteś
I wszystko napełniasz,
Skarbnico wszelkiego dobra i Dawco życia,
Przyjdź i zamieszkaj w nas,
i oczyść nas od wszelkiej zmazy,
I zbaw, o Dobry, dusze nasze.

Modlitwa św Augustyna:
Duchu Święty, Boże,
tchnij mnie swoim tchnieniem,
abym myślał o tym, co jest święte.
Prowadź mnie, Duchu Święty,
abym czynił to, co jest święte.
Przyciągaj mnie do siebie, Duchu Święty,
abym kochał to, co jest święte.
Umacniaj mnie, Duchu Święty,
abym strzegł tego, co jest święte.
Strzeż mnie, Duchu Święty,
abym nigdy nie utracił tego, co jest święte.
                                                               
Kto śpiewa ten dwa razy się modli:

W swoim wielkim Miłosierdziu 
Bóg nas zrodził 
do nadziei. Do wielkiej nadziei.

Niech nas ogarnie łaska Panie Twa,
Duch Twój święty niech dotknie nas 
 
Przyjdź Duchu Święty
Napełnij me serce miłością
ulecz mnie skruchą
obdarz nadzieją
Twoją napełnij mądrością.

 Modlitwa ikonografa:
Ty, Boski Mistrzu wszystkiego co istnieje,
oświeć i natchnij duszę, serce i umysł sługi Twego
prowadź  ręce,
aby bezbłędnie, jak najwyborniej 
i z największym podobieństwem oddały wizerunek Twój
oraz  Twojej niepokalanej Matki
i wszystkich Twoich świętych,
Amen.



Panie mój i Boże, zabierz ode mnie wszystko, co mnie oddala od Ciebie,

Panie mój i Boże, daj mi wszystko, co mnie do Ciebie przybliża,

Panie mój i Boże, zabierz mnie ode mnie samego, i oddaj mnie całego Tobie.

Św. Mikołaj z Flüe (1417-1487)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz